Biblija - priručnik za trgovinu robljem 3. dio
Objavljeno: 25.2.2008. 10:19:00Apologetika:
Teolozi brže-bolje, prijevarno izvade ove citate:
Zakon tu ne za pravednika nego za bezakonike i nepokornike, nepobožnike i grešnike, bezbožnike i svetogrdnike, ocoubojice i materoubojice, koljače, (10) bludnike, muškoložnike, trgovce ljudima, varalice, krivokletnike
1 Tim 1,10
Ovaj izraz trgovce ljudima, neki prevode i sa "robovlasnici". Oboje je pogrešno. Radi se o grčkoj riječi "andrapodistes": - kidnaper, otimač ljudi, onaj koji protivno tadašnjim zakonima koji reguliraju robovlasničke odnose, nekog slobodnog čovjeka baci u roblje
- onaj koji ukrade robove u tuđem vlasništvu i prodaje ih Drugim riječima, ovaj izraz osuđuje nelegalne kradljivce robova i nelegalnu otimačinu slobodnih. U ona vremena, trgovina robljem je bila regulirana zakonom. Biblija osuđuje kršenje tog zakona, tj. krađu nečijih robova.
- onaj koji ukrade robove u tuđem vlasništvu i prodaje ih Drugim riječima, ovaj izraz osuđuje nelegalne kradljivce robova i nelegalnu otimačinu slobodnih. U ona vremena, trgovina robljem je bila regulirana zakonom. Biblija osuđuje kršenje tog zakona, tj. krađu nečijih robova.
Pavao: Nema više: Židov - Grk! Nema više: rob - slobodnjak! Nema više: muško - žensko! Svi ste vi Jedan u Kristu Isusu! Ako li ste Kristovi, onda ste Abrahamovo potomstvo, baštinici po obećanju."
(Galaćanima, 3,28)
Moglo je pisati ovako: "Svaki čovjek ogleda se u drugome, i nema nikakve bitne razlike od čovjeka do čovjeka. Sve su razlike površne i zanemarive. Svi mi živimo isti smrtni život i izjednačeni smo do svoje najdublje srži." Međutim, ovdje se "jednakost" izražava po pripadnosti ideologiji, dakle uvodi se još jedan zid među ljude.
Ta rečenica prema apologetima "dokazuje" da su kršćani prvi ukinuli robovlasnički sustav. Ujedno su, valjda ukinuli i sve podjele na rase i nacije, te uveli apsolutnu ravnopravnost spolova i klasa. Istina je, naravno, nešto sasvim drugo. Po pitanju širenja svog religijskog praznovjerja, Kršćani su željeli potaknuti na pristupanje svojim redovima što više ljudi, posebno poniženih, sirotinje i najneobrazovanijeg puka. Tako su brojčano rasli. Dok su "u Kristu bili jednaki" (više ili manje), u realnom životu su vrijedila sasvim drugačija pravila. "Pati i trpi, Bogu je to milo".
(Galaćanima, 3,28)
Moglo je pisati ovako: "Svaki čovjek ogleda se u drugome, i nema nikakve bitne razlike od čovjeka do čovjeka. Sve su razlike površne i zanemarive. Svi mi živimo isti smrtni život i izjednačeni smo do svoje najdublje srži." Međutim, ovdje se "jednakost" izražava po pripadnosti ideologiji, dakle uvodi se još jedan zid među ljude.
Ta rečenica prema apologetima "dokazuje" da su kršćani prvi ukinuli robovlasnički sustav. Ujedno su, valjda ukinuli i sve podjele na rase i nacije, te uveli apsolutnu ravnopravnost spolova i klasa. Istina je, naravno, nešto sasvim drugo. Po pitanju širenja svog religijskog praznovjerja, Kršćani su željeli potaknuti na pristupanje svojim redovima što više ljudi, posebno poniženih, sirotinje i najneobrazovanijeg puka. Tako su brojčano rasli. Dok su "u Kristu bili jednaki" (više ili manje), u realnom životu su vrijedila sasvim drugačija pravila. "Pati i trpi, Bogu je to milo".
Druga apologetska taktika je pozivati se "da su bila takva vremena" i robovlasništvo je bilo opće prihvaćeno. Tu imaju donekle pravo. No onda je Biblija proizvod svoga vremena. Ona odražava relativni moral, praznovjerje i zaostala shvaćanja primitivnih plemena i vjerskih propovjednika, kao i druga literatura iz toga vremena.
Nema nikakve konkretne vrijednosti za suvremenog čovjeka kao moralni putokaz ili ikakvo posebno značenje koje je danas relevantno.
Promjenjiv kršćanski moral Skoro svi kršćanski vođe prije kasnog 17. stoljeća podržavali su robovlasništvo, unutar određenih specifičnih biblijskih ograničenja, kao konzistentno s kršćanskom teologijom. Npr. "Sveti" Toma Akvinski (1225-1274) vjerovao je da je robovlasništvo "moralno opravdano". Ali danas, skoro svi moderni kršćani su ujedinjeni u osudi robovanja kao grješnog i protivnog Božjoj volji.
Tijekom povijesti, odlomci Starog i Novog Zavjeta korišteni su za opravdavanje držanja robova, kao i vodičem kako se to treba raditi. Stoga, kada je predloženo ukidanje ropstva, mnogi kršćani su se žestoko usprotivili, citirajući iz Biblije očite potvrde prihvaćanja ropstva kao "dokaz" da je to dio normalnog ljudskog stanja.
"[Robovlasništvo] je uspostavljeno dekretom samoga Svemogućega Boga....ono je sankcionirano u Bibliji, u oba Testamenta, od Izlaska do Otkrivenja...uvijek je postojalo, u najvišim civilizacijama s vrhunskim umjetničkim dosezima",
govorio je Jefferson Davis, Predsjednik Konfederacije Američkih država.
Biblijski igrači koji su izričito posjedovali robove: Abraham, Boaz, Kornelius, Izak, Filemon, Solomon.
Nema nikakve konkretne vrijednosti za suvremenog čovjeka kao moralni putokaz ili ikakvo posebno značenje koje je danas relevantno.
Promjenjiv kršćanski moral Skoro svi kršćanski vođe prije kasnog 17. stoljeća podržavali su robovlasništvo, unutar određenih specifičnih biblijskih ograničenja, kao konzistentno s kršćanskom teologijom. Npr. "Sveti" Toma Akvinski (1225-1274) vjerovao je da je robovlasništvo "moralno opravdano". Ali danas, skoro svi moderni kršćani su ujedinjeni u osudi robovanja kao grješnog i protivnog Božjoj volji.
Tijekom povijesti, odlomci Starog i Novog Zavjeta korišteni su za opravdavanje držanja robova, kao i vodičem kako se to treba raditi. Stoga, kada je predloženo ukidanje ropstva, mnogi kršćani su se žestoko usprotivili, citirajući iz Biblije očite potvrde prihvaćanja ropstva kao "dokaz" da je to dio normalnog ljudskog stanja.
"[Robovlasništvo] je uspostavljeno dekretom samoga Svemogućega Boga....ono je sankcionirano u Bibliji, u oba Testamenta, od Izlaska do Otkrivenja...uvijek je postojalo, u najvišim civilizacijama s vrhunskim umjetničkim dosezima",
govorio je Jefferson Davis, Predsjednik Konfederacije Američkih država.
Biblijski igrači koji su izričito posjedovali robove: Abraham, Boaz, Kornelius, Izak, Filemon, Solomon.
"Pravo na držanje robova je jasno utvrđeno u Svetom Pismu,
kako u pravilima, tako i u primjerima."
R. Furman, Baptist, Južna Karolina, SAD
U Novi Svijet je između 1451.-1870. dovezeno oko 10.000.000 robova*.
Veliki dio je stradao na putu.
Robovlasnici su bili mahom Kršćani što se može vidjeti, između ostaloga, po pamfletima prodaje robova i korištenja /gornjih op.prev./ biblijskih citata kao božanskog opravdanja robovlasništva. *Philip D. Curtin, The Atlantic Slave Trade: A Census (Madison: University of Wisconsin Press, 1969), 268.
"Ponizno sam sklapao ruke u molitvi 20 godina,
ali nije bilo odgovora dok se nisam pomolio s nogama." Frederick Douglass - rob koji je pobjegao
Nakon izričitih 10 Božjih zapovijedi:
A sedmoga je dana subota, počinak posvećen Jahvi, Bogu tvojemu. Tada nikakva posla nemoj raditi: ni ti, ni sin tvoj, ni kći tvoja, ni sluga tvoj, ni sluškinja tvoja,ni živina tvoja, niti došljak koji se nađe unutar tvojih vrata.…
Ne poželi kuće bližnjega svoga! Ne poželi žene bližnjega svoga; ni sluge njegova, ni sluškinje njegove, ni vola njegova, ni magarca njegova, niti išta što je bližnjega tvoga!"
ili
„Čuvaj se da ne praviš saveza sa stanovnicima zemlje u koju ideš; da ne budu zamkom u tvojoj sredini. (13) Nego porušite njihove žrtvenike, oborite njihove stupove, počupajte im ašere! (14) Jer ne smiješ se klanjati drugome bogu.
Ta Jahve - ime mu je Ljubomorni - Bog je ljubomoran.“
Ili
"Robovi, slušajte u svemu svoje zemaljske gospodare!"
Kol 3,18
Kol 3,18
jasno je da Biblija: Nema nikakve konkretne vrijednosti za suvremenog čovjeka kao moralni putokaz ili ikakvo posebno značenje koje je danas relevantno.
Biblija - priručnik za trgovinu robljem 2. dio
Objavljeno: 21.2.2008. 13:21:00ROBOVLASNIŠTVO U ISUSOVOM ''NOVOM ZAVJETU''
Ako ste pomislili da Isusov "Novi Zavjet" ima drugačije stavove glede robova i robovanja, varate se:
Titu 2,9-10
" Robovi neka se svojim gospodarima u svemu podlažu, ugađaju im, ne proturječe, ne pronevjeruju, nego neka im iskazuju svaku dobru vjernost da u svemu budu ures nauku Spasitelja našega, Boga."
" Robovi neka se svojim gospodarima u svemu podlažu, ugađaju im, ne proturječe, ne pronevjeruju, nego neka im iskazuju svaku dobru vjernost da u svemu budu ures nauku Spasitelja našega, Boga."
" Robovi, slušajte svoje zemaljske gospodare kao Krista - sa strahom i trepetom, u jednostavnosti srca. Ne naoko, kao oni koji se ulaguju ljudima, nego kao sluge Kristove koje zdušno vrše volju Božju. "
(Efežanima 6,5 )
(Efežanima 6,5 )
Robovi kršćani i kršćani gospodari robova
"Koji su pod jarmom, robovi, neka svoje gospodare smatraju svake časti dostojnima da se ne bi pogrđivalo ime Božje i nauk."
" A oni kojima su gospodari vjernici, neka ih ne cijene manje zato što su braća, nego neka im još više služe jer ti koji primaju njihovo dobročinstvo vjernici su i ljubljena braća. "
To naučavaj i preporučuj! A tko drukčije naučava i ne prianja uza zdrave riječi, riječi Gospodina našega Isusa Krista, i nauk u skladu s pobožnošću, nadut je, puka neznalica, samo boluje od raspra i rječoborstava, od kojih nastaje zavist, svađa, pogrde, zla sumnjičenja, razračunavanja ljudi pokvarene pameti i lišenih istine, što pobožnost smatraju dobitkom.
1 Timoteju 6,1-2
" A oni kojima su gospodari vjernici, neka ih ne cijene manje zato što su braća, nego neka im još više služe jer ti koji primaju njihovo dobročinstvo vjernici su i ljubljena braća. "
To naučavaj i preporučuj! A tko drukčije naučava i ne prianja uza zdrave riječi, riječi Gospodina našega Isusa Krista, i nauk u skladu s pobožnošću, nadut je, puka neznalica, samo boluje od raspra i rječoborstava, od kojih nastaje zavist, svađa, pogrde, zla sumnjičenja, razračunavanja ljudi pokvarene pameti i lišenih istine, što pobožnost smatraju dobitkom.
1 Timoteju 6,1-2
U sljedećem ulomku, Isus jasno odobrava šibanje robova (grčki plege), čak i kada nisu znali da rade nešto pogrešno.
" Blago onome sluzi kojega gospodar kada dođe, nađe da tako radi."
"I onaj sluga što je znao volju gospodara svoga, a nije bio spreman ili nije učinio po volji njegovoj, dobit će mnogo udaraca. A onaj koji nije znao, ali je učinio što zaslužuje udarce, dobit će malo udaraca. "
(po Luki 12,47-48)
"I onaj sluga što je znao volju gospodara svoga, a nije bio spreman ili nije učinio po volji njegovoj, dobit će mnogo udaraca. A onaj koji nije znao, ali je učinio što zaslužuje udarce, dobit će malo udaraca. "
(po Luki 12,47-48)
Grčka riječ plege je ovdje "ublaženo" prevedena kao "udarci". Na drugim mjestima, kada se radi o kažnjavanju Kršćana, točno je prevedeno kao "išibati" (surova kazna bičem). Kada se radi o nečemu sramotnom po Biblijsku moralnost, kao što je šibanje robova, prevoditelji ublažavaju dojam pa prevode kao udarati ili samo kazniti.
Gospodari, pružajte svojim robovima što je pravo i pravično, znajući da i vi imate Gospodina na nebu!
(Kološanima 4,1)
(Kološanima 4,1)
Robovi, slušajte u svemu svoje zemaljske gospodare! Ne naoko, kao oni koji se ulaguju ljudima, nego u jednostavnosti srca, bojeći se Gospodina. Što god radite, zdušno činite, kao Gospodinu, a ne ljudima, znajući da ćete od Gospodina primiti nagradu, baštinu. Gospodinu Kristu služite. Doista, nepravedniku će se uzvratiti što je nepravedno učinio. Ne, nema pristranosti!
Kološanima 3, 22-25
Kološanima 3, 22-25
Nego, što veli Pismo? Otjeraj sluškinju i sina njezina jer sin sluškinje ne smije biti baštinik sa sinom slobodne. Zato, braćo, nismo djeca ropkinje nego slobodne.
(Poslanica Galaćanima 4, 30)
(Poslanica Galaćanima 4, 30)
Poslanica Filemonu
U Bibliji je ubačeno jedno pismo gdje Pavao vraća svoga roba Onezima kršćanskom robovlasniku (ili je to bio odbjegli rob kojega je Pavao UHVATIO), svome poznaniku i kršćaninu Filemonu.
On ljigavo i udvornički piše da s njim dobro postupa (valjda po onoj biblijskoj: "Ali ako rob preživi dan-dva nakon batina, onda nije počinjen prekršaj"), i "sve njegove prekršaje njemu pripiše". Ako imate dobar želudac, pročitajte licemjernu katoličku apologetiku u svezi toga pisma. Od očite trgovine robljem oni su napravili hvalospjev kako je prvobitna Crkva maltene prva uvela aboliciju.
U Bibliji je ubačeno jedno pismo gdje Pavao vraća svoga roba Onezima kršćanskom robovlasniku (ili je to bio odbjegli rob kojega je Pavao UHVATIO), svome poznaniku i kršćaninu Filemonu.
On ljigavo i udvornički piše da s njim dobro postupa (valjda po onoj biblijskoj: "Ali ako rob preživi dan-dva nakon batina, onda nije počinjen prekršaj"), i "sve njegove prekršaje njemu pripiše". Ako imate dobar želudac, pročitajte licemjernu katoličku apologetiku u svezi toga pisma. Od očite trgovine robljem oni su napravili hvalospjev kako je prvobitna Crkva maltene prva uvela aboliciju.
"Sluge, budite sa svim poštovanjem pokorni gospodarima, ne samo dobrima i blagima nego i naopakima. (19) To je uistinu milost ako tko radi savjesti, radi Boga podnosi nevolje trpeći nepravedno. (20) Kakve li slave doista ako za grijehe udarani strpljivo podnosite? No ako dobro čineći trpite pa strpljivo podnosite, to je Bogu milo."
1 Petrova 2,18-21
1 Petrova 2,18-21
Da ponovimo Biblijsko gradivo: nema nikakve slave ako vas gospodar tuče kada ste kaznu zaslužili. Slava je ako ste učinili nešto dobro, pa vas tuče kao da ste zgriješili, a vi potajno patite i ne žalite se. To je Bogu milo! To su temelji na kojima počiva Kršćanstvo. Trpi i šuti, Bogu je to milo.
(nastavlja se)
(Znanost i biblija)
Biblija - priručnik za trgovinu robljem 1. dio
Objavljeno: 18.2.2008. 14:13:00Bog je, preko Biblije, od samih početaka propisivao zakone i davao upute kako treba organizirati novonastalu, prvu državu za biblijske Izraelce - izbavljene iz ropstva koje im je trebalo biti mrsko.
Umjesto da je utemelji na pravdi i suosjećanju, i primjerice, zabrani držanje robova (za što je postojao presedan na tadašnjem Bliskom istoku), Bog je i zakonski regulirao ropstvo.
Sljedeće naputke "Svetog Pisma" su naveliko citirali robovlasnici u SAD-u do 1863., ali i ne tako davno u Južnoafričkoj Republici, ili ekstremni desničarsko-kršćanski orijentirani ideolozi omraženog Ku Klux Klan-a, kako bi opravdali svoje zločine.
Biblija jasno opravdava držanje robova, pa čak opisuje kako ih stjecati, tući i žigosati:
(44)" A robove i ropkinje, budeš li ih htio imati, možete kupiti, i muške i ženske, od naroda koji su oko vas. (45) Možete ih kupovati i od pridošlica koji s vama borave; od njihovih obitelji što žive s vama i rođeni su u vašoj zemlji. Takvi mogu postati vašim vlasništvom. (46)
Njih možete predati u nasljedstvo svojoj djeci da ih zavazda naslijede u baštinu. Prema njima možete postupati kao prema robovima."
(Levit. 25,44-46 )
Njih možete predati u nasljedstvo svojoj djeci da ih zavazda naslijede u baštinu. Prema njima možete postupati kao prema robovima."
(Levit. 25,44-46 )
Zakon o robovima – Židovima
Robovi nisu ljudi nego se s njima postupa kao sa stokom. Obilježavaju se tako, da im se šiljkom probiju uši.
#21" (2) Kad za roba kupiš jednoga Hebreja, neka služi šest godina. Sedme godine neka ode, bez otkupnine, slobodan. (3) Ako dođe sam, neka sam i ode; (4) Ako mu gospodar nabavi ženu, pa mu ona rodi bilo sinova bilo kćeri, i žena i njezina djeca neka pripadnu njezinu gospodaru, a on neka ide sam. (5) Ali ako rob otvoreno izjavi: 'Volim svoga gospodara, svoju ženu i svoju djecu, neću da budem slobodan', (6) neka ga onda njegov gospodar dovede k Bogu. Kad ga dovede k vratima ili dovratku, neka mu gospodar šilom probuši uho i neka mu trajno ostane u službi."
(Izlazak 21,2-6)
Robovi nisu ljudi nego se s njima postupa kao sa stokom. Obilježavaju se tako, da im se šiljkom probiju uši.
#21" (2) Kad za roba kupiš jednoga Hebreja, neka služi šest godina. Sedme godine neka ode, bez otkupnine, slobodan. (3) Ako dođe sam, neka sam i ode; (4) Ako mu gospodar nabavi ženu, pa mu ona rodi bilo sinova bilo kćeri, i žena i njezina djeca neka pripadnu njezinu gospodaru, a on neka ide sam. (5) Ali ako rob otvoreno izjavi: 'Volim svoga gospodara, svoju ženu i svoju djecu, neću da budem slobodan', (6) neka ga onda njegov gospodar dovede k Bogu. Kad ga dovede k vratima ili dovratku, neka mu gospodar šilom probuši uho i neka mu trajno ostane u službi."
(Izlazak 21,2-6)
Drugim riječima, kupili ste mladog roba, doveli mu ženu ropkinju i s njom je kasnije imao djecu. Nakon 6 godina ga lukavo puštate da ode, ali bez svoje žene i djece. Međutim, ako se ne može rastati od obitelji (što je ljudski) postaje doživotni rob svoga gospodara ! Ili budi rob, ili se odreci svoje žene i djece!Divnog li etičkog pravila iz Biblije. Na drvenom dovratku vrata rob je morao položiti svoju glavu i njegov vlasnik mu je probio uši šilom u znak trajne pripadnosti njemu.
Seksualne robinje - vrhunac Biblijskog nemorala !
Seksualne robinje - vrhunac Biblijskog nemorala !
" Kad čovjek proda svoju kćer za ropkinju, neka se ona ne oslobađa kao i muški robovi. (8) Ako se ne svidi svome gospodaru, koji ju je sebi bio odredio, neka joj dopusti da se otkupi. Nema prava prodati je strancima kad joj nije bio vjeran. (9) A ako je odredi svome sinu, neka s njome postupa kao i sa kćeri. (10) Ako se oženi drugom, ne smije prvoj uskraćivati hrane, odjeće ili njezinih bračnih prava."
(Izlazak 21,7-11) Ratni plijen
" Kad odeš u rat na svoje neprijatelje pa ih Jahve, Bog tvoj, preda u ruke tvoje te ih zarobiš, (11) ako među zarobljenicima opaziš lijepu ženu i u nju se zagledaš, možeš je uzeti za ženu. (12) Dovedi je svojoj kući pa neka obrije glavu, obreže nokte (13) i odbaci haljine u kojima je zarobljena. Neka provede mjesec dana u tvome domu oplakujući svoga oca i svoju majku. Poslije toga možeš joj pristupiti kao muž i neka ti postane ženom. (14) Ako ti poslije ne bi bila po volji, pusti je kuda joj drago. Za novac je ne smiješ prodati niti s njom postupiti kao s ropkinjom jer ti je bila žena. "
(Ponovljeni zakon 21,10-14)
Slavni Abraham - začetnik svih triju glavnih abrahamskih religija: židovstva, islama i kršćanstva - obrezuje svoje kupljene robove
Uzme zatim Abraham svoga sina Jišmaela i sve robove koji su bili rođeni u njegovu domu i sve koje je kupio novcem - sve muške ukućane - pa ih toga istog dana obreže, kako mu je Bog rekao.Nastavlja se...
(Znanost i biblija)
(Izlazak 21,7-11) Ratni plijen
" Kad odeš u rat na svoje neprijatelje pa ih Jahve, Bog tvoj, preda u ruke tvoje te ih zarobiš, (11) ako među zarobljenicima opaziš lijepu ženu i u nju se zagledaš, možeš je uzeti za ženu. (12) Dovedi je svojoj kući pa neka obrije glavu, obreže nokte (13) i odbaci haljine u kojima je zarobljena. Neka provede mjesec dana u tvome domu oplakujući svoga oca i svoju majku. Poslije toga možeš joj pristupiti kao muž i neka ti postane ženom. (14) Ako ti poslije ne bi bila po volji, pusti je kuda joj drago. Za novac je ne smiješ prodati niti s njom postupiti kao s ropkinjom jer ti je bila žena. "
(Ponovljeni zakon 21,10-14)
Slavni Abraham - začetnik svih triju glavnih abrahamskih religija: židovstva, islama i kršćanstva - obrezuje svoje kupljene robove
Uzme zatim Abraham svoga sina Jišmaela i sve robove koji su bili rođeni u njegovu domu i sve koje je kupio novcem - sve muške ukućane - pa ih toga istog dana obreže, kako mu je Bog rekao.Nastavlja se...
(Znanost i biblija)
Nema komentara:
Objavi komentar